در صورتی که بخواهید عملیات مربوط به چک را از طریق فرمها در اسناد حسابداری وارد نمائید، در قسمت حساب کلید «F10» را بزنید تا پنجره «انتخاب نوع عملیات روی چک» باز شود. این پنجره شامل پنج گزینه 1- صدور چک پرداختی (کلید F9) 2- وصول چک پرداختی (کلید F10) 3- دریافت چک (کلید F11) 4- نقد کردن یا واگذاری چک (کلید F12) 5- انصراف (کلید Esc) میباشد، دو گزینه اول این پنجره مربوط به اسناد پرداختنی و دو گزینه بعدی (سوم و چهارم) مربوط به اسناد دریافتنی میباشد. در صورت کلیک بر روی هر گزینه پنجره مربوط به آن قسمت باز شده، در زیر به اختصار به شرح هر قسمت میپردازیم:
با انتخاب کلید «صدور چک پرداختی» و یا کلید«F9» پنجره مربوطه باز شده،اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و کلید درج در سند را انتخاب نمائید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای صدور چک پرداختی مراجعه نمائید.
با انتخاب کلید «وصول چک پرداختی» و یا کلید«F10» پنجره مربوطه باز شده،در این پنجره لیست چکهای پرداختنی را نمایش میدهد. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای وصول چک پرداختی مراجعه نمائید.
با انتخاب کلید «دریافت چک» و یا کلید«F11» پنجره مربوطه باز شده،اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و کلید درج در سند را انتخاب نمائید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای دریافت چک مراجعه نمائید.
با انتخاب کلید «نقد کردن یا واگذاری چک» و یا کلید«F12» پنجره مربوطه باز شده،در این پنجره لیست چکهای دریافتی را نمایش میدهد. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای نقد کردن یا واگذاری چک مراجعه نمائید.
·« پایان» در صورت انتخاب این کلید پنجره «انتخاب نوع عملیات بر روی چک» بسته میشود.